自分の仕事がもっと好き~コムPLUSを始めた理由~

  • Blog

(English follows the Japanese below)

みなさま。こんにちは。コムPLUSのGrahamです。

私は自分の仕事が大好きです。何年もの間、幸いにも世界各国の企業でコンサルティングを行い、ワークショップを開催して、人々が文化の違いを超えてより効果的にコミュニケーションできるよう支援してきました。毎日、新しい人々に出会い、彼らの生活の中で文化の違いを理解する手助けをしてきました。ワークショップを行う度に参加者の「なるほど!」の瞬間を何度も目にし、正直とてもやり甲斐を感じていました。

オーストラリア人のボブに出会うまでは。

それは2014年でした。私は愛知県にあるグローバル自動車部品メーカーで、異文化コミュニケーションのワークショップを行っていました。ディスカッションスタイルが異なるメンバーが平等にビジネスミーティングに参加できるためのソリューションを紹介しました。グローバルに活躍するマネージャーたちはそのコンセプトに興味津々で、会場が熱気に包まれていくのを感じていました。オーストラリア人のボブが興奮気味に話し出したのはそのときです。

“Thank you, Graham!” 
私は笑顔で聞いていました。

「このアイデアを自分のチームに是非紹介したい。」
私は心の中で、またしても「なるほど!」の瞬間を目にして嬉しくなっていました。

「私のチーム、特に日本からの駐在員は、会議で苦労しているんだ。」
私の顔から笑みが消えていくのを感じました。

「そのソリューションは私のチームの今の問題を解決するのに打ってつけだ。」
心が沈んでいくようでした。

「1年前に分かっていたらよかったのに。」
もう立っていられませんでした。

私は目の前の床に目やり、頭を抱えました。信じたくない事実を伝えなければいけませんでした。「あの、ボブ。あなたがチームに導入したいと思っているアイデアは、その…その…。本当に言いにくいのですが、実はあなたが去年から一緒に仕事をしている日本人駐在員の方々は皆、このプログラムをすでに受け、このソリューションについてはもう知っているのです。」

その日、オーストラリア人のボブとファシリテーターのグラハム、どちらがより大きなショックを受けたかはわかりません。しかし、この時、参加者の「なるほど!」はゴールではなく、スタート地点であることに気づいたのは確かです。

参加者が異文化について「なるほど!」と理解した後、彼らが自信を持って、目の前の文化の違いによる問題を解決するために実際に行動を起こせるようにサポートする必要があったのです。このゴールを目指して、パートナーのNaomi OtsukaとPatrick Jayと私はComPLUSを立ち上げました。

コムPLUSでは、一人ひとりがグローバルコミュニケーターとしてより活躍し、成功していくための能力を高めることに重点を置いています。参加者が「異文化の理解」にとどまらず、異文化の環境で自らより良い方法を切り拓いていくためのコミュニケーション力と自信を与えることができる今では自分の仕事がもっと好きになりました。

ComPLUS Home Page

Why I started ComPLUS

I have always loved what I do. For years I was fortunate to consult with organizations, and facilitate workshops all over the world helping people communicate more effectively across cultures. Every day I met new people and helped them make sense of the cultural differences in their lives. I regularly saw that “aha!” moment in participants eyes, and to be honest it was a huge reward for me. Until the day I met Bob the Australian.

The year was 2014. I was delivering an intercultural communication workshop at a global automotive parts manufacturer in Aichi, Japan. I presented a “bridged” solution for business meetings that allows participants with different discussion styles to participate equally in meetings. The group of global managers were engaged with the concept and that is when Bob the Australian spoke.

“Thank you, Graham!” 
I smiled and listened.

“I am going to introduce this idea to my team.”
I mentally congratulated myself for another “aha!” moment.

“My team, particularly with the expats from Japan, has been struggling in meetings.” 
I stopped smiling.

“Graham’s idea is the perfect solution for us.”
My heart began to sink.

“I wish I would have known about it a year ago.”
I had to sit down.

I looked at the floor in front of me. I put my hand on my forehead. I had to confess what I knew to be true. “Um, Bob. The idea that you want to introduce to your team, um… well… I‘m really sorry to tell you this, but actually the Japanese expats that you have been working with for the last year… um, well, they went through this program, so they already know about it.”

I am not sure who was more devastated that day, Bob the Australian or Graham the facilitator. But I am sure, in 2014 I realized that “aha!” was not the real goal, it was a starting point.

Once participants had a base of intercultural understanding, I needed to support them to make sure they could confidently take action to manage the cultural gaps they were facing. With that goal in mind, my partners Naomi Otsuka and Patrick Jay and I started ComPLUS. 

I strongly believe that I am doing the kind of work that I always intended to do. At ComPLUS we focus on raising individuals’ ability to be effective global communicators. I give people confidence to actively manage culture gaps, and now I love what I do even more.

ComPLUS Home Page

Categories